Het reilen en zeilen bij de kleuters


Voor de meeste nieuwe ouders begint de schoolcarrière van hun kind bij de kleuters.
Kleuteronderwijs verschilt met jht onderwijs vanaf groep 3. Zo zijn er geen vaste lessen, maar leren kinderen vanuit het spelen, het werken aan opdrachtjes, voorlezen en in de kring zitten.
Spelenderwijs leren ze de basis van leren lezen en rekenen.
We willen graag de belangrijkste informatie van het reilen en zeilen bij de kleuters met jullie delen.

Start van de dag:  
Elke ochtend gaat om 08.15 uur de deur open. U mag uw kind brengen naar het kleuterplein achter school. De leerkracht zal daar de kinderen ontvangen.  

Gymnastiek:  
Op vrijdag hebben we gym van onze vakleerkracht in het Hörnhuus. We gymmen in principe in ons hemd, onderbroek en gymschoenen. Maar mocht u kind dat niet prettig vinden, dan mag u ook gerust een broekje en shirtje meegeven. Onze voorkeur gaat uit naar gymschoenen met harde zool i.v.m. de veiligheid. De gymschoenen mogen op school blijven. Zo kunnen we bij slecht weer ook lekker gymmen in het speellokaal. Het aantrekken van relatief ‘makkelijke’ kleding op deze dag, scheelt ontzettend veel omkleedtijd die we liever gebruiken voor het gymmen 

Pauze:  
In de ochtendpauze eten en drinken wij gezamenlijk in de kring. We eten bij voorkeur een stuk fruit of groente. 

Lunch: 
Tijdens de lunch eten en drinken we, net als in de ochtendpauze, gezamenlijk in de kring. Het eerste gedeelte gebruiken wij als ‘stiltetijd’. We zetten de stiltevlaggen op tafel, zetten de time-timer aan en zijn alleen even bezig met eten en drinken.  

Regels en afspraken:  
Regels zijn belangrijk voor kinderen. Kinderen vinden het fijn om te weten waar ze aan toe zijn. Aan het begin van het schooljaar starten we met de gouden weken. In deze periode wordt aandacht besteed aan hoe we met elkaar om zouden moeten gaan. De kinderen denken mee over de afspraken in de klas. Deze afspraken komen duidelijk zichtbaar te hangen in het lokaal. Halverwege het schooljaar in januari beginnen de zilveren weken waarin we de afspraken over omgang met elkaar weer opfrissen. 

Speelgoed:  
Iedere vrijdag voor de vakantie mogen de kinderen speelgoed meenemen naar school. Kinderen mogen het speelgoed ‘s morgens bij binnenkomst onder hun stoel leggen. Het kan handig zijn dit speelgoed van naam te voorzien. Op andere dagen wil we liever niet dat er speelgoed mee wordt genomen, tenzij het een bijzondere gelegenheid betreft. Geeft een knuffel uw kind een gevoel van veiligheid, overleg dan even met de leerkracht. 

Toiletbezoek:  
Voor onze kleuters zijn er twee kleutertoiletten aanwezig. Wanneer een kind naar de wc moet, kan hij of zij altijd gaan, we weten dat op deze leeftijd de nood ineens heel hoog kan zijn! Als de kinderen bij ons op school komen moeten ze zo goed als zelfstandig naar het toilet kunnen gaan. Natuurlijk helpen we met moeilijke knopen, riemen en dergelijke of wanneer het zelfstandig naar de wc gaan door omstandigheden echt nog niet lukt. 

Thermometer:  
We willen in en om onze school een sfeer scheppen waar ieder kind zich veilig voelt. We willen een open communicatie tussen leerlingen onderling en tussen leerlingen en leerkrachten. Met een knijper heeft ieder kind de mogelijkheid om op de thermometer in de klas aan te geven hoe hij of zij zich voelt. Er zijn vier vakjes met verschillende kleuren en een daaraan gekoppelde smiley als houvast. We bespreken de thermometer regelmatig in de klas, zodat we rekening met elkaar kunnen houden. Daarnaast kan het voor ons als leerklrachten een indicatie zijn om een kind even extra in de gaten te houden.

Kieskast: 
Iedere dag is er voor de kinderen gelegenheid om te spelen in hoeken. Kinderen kunnen dit op het keuzebord aangeven met hun naamkaartje. Op het bord is duidelijk te zien hoeveel kinderen in elke hoek kunnen spelen. Dit geeft structuur en duidelijkheid.  

Thematisch werken:  
In de kleutergroep werken we gedurende een aantal weken over een bepaald thema. De hoeken zijn hierop aangepast en de lessen hebben hier allemaal mee te maken. Tijdens het thema staat er altijd een prentenboek centraal. Het verhaal uit het prentenboek is de rode draad tijdens het uitspelen en -werken van het thema. Soms zullen we u vragen of u thuis spullen heeft liggen die passen bij ons thema. Deze zijn altijd zeer welkom! 

Curringherveld: 
In het Curringherveld bevindt zich ons buitenlokaal in de Curringherschuur. Hier zijn wij regelmatig te vinden met de kinderen en doen we verschillende activiteiten zoals werken in de schooltuin, speurtochten en onderzoeksactiviteiten. Van tevoren laten we je altijd even weten dat we gaan, zodat je kind passende kleding en schoeisel aan kan trekken. 

Regelmatig wordt de oogst van de schooltuin voor een klein prijsje verkocht. Denk aan verse rode bietjes, ui en knoflook, woudboontjes en nog veel meer! De opbrengst komt ten goede van de schooltuin. Wanneer er verkoop is, hangen we de verkoopvlag uit. 

Ontwikkeling volgen:  
We volgen de ontwikkeling van onze kinderen met behulp van ‘Leerlijnen Jonge Kind van Parnassys’. Wij werken in alle klassen met dit leerlingvolgsysteem en door hierop aan te sluiten creëren we een doorgaande lijn. De leerlijnen bestaan uit vijf hoofdgebieden: Taal, Rekenen, Sociaal-emotioneel, Spel en Motoriek. Tijdens ieder thema staat een aantal leerdoelen centraal. We werken per themaperiode specifiek aan een aantal doelen. Aan het einde van ieder thema evalueren we de resultaten.  De evaluatie bepaalt de leerdoelen van het volgende thema.  Op sociaal emotioneel gebied volgen we de leerlingen met het volgsysteem Zien.  

Jarig:  
Als één van de kinderen jarig is, maken we daar een leuk feestje van in de klas. Bespreek even van tevoren op welke dag je de verjaardag wilt vieren, dan zorgen wij voor een mooie feestmuts en een versierde stoel. Vlak voor de fruitpauze mag de jarige een taart versieren op het digibord en de virtuele kaarsjes uitblazen, vervolgens zingen we de jarige toe en mag de jarige trakteren. We willen je erop wijzen dat de traktatie niet overdadig hoeft te zijn! De jarige mag vervolgens met een grote verjaardagskaart en 2 gekozen klasgenoten de klassen rond om de juffen, meesters en conciërge te trakteren.  

Heb je nog vragen of wil je meer weten, kom gerust langs of mail naar groeneborg@quadraten.nl!