Organisatie van het onderwijs


Groen onderwijs
Op de Groene Borg gaat er minimaal één keer per week een groep met de leerkracht naar het Curringherveld. Daar wordt lesgegeven, maar ook is er tijd voor het werken, leren en spelen in het Curringherveld. Hierbij leren de kinderen om in de moestuin te werken, maar ook leren ze over de verschillende soorten planten en dieren die voorkomen in het Curringherveld.
Een aantal keer per jaar zijn er speciale projecten, die gelinkt zijn aan de natuur. Zo hebben we elk jaar de week van het dier waarin elke groep werkt over een dier dat voorkomt in het veld. 
Omdat de leerlingen gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de werkzaamheden in het Curringherveld, zijn de activiteiten zeer betekenisvol!
Naast de activiteiten worden ook wekelijks lessen gegeven buiten. Dit zijn de reguliere taal-, spelling- of rekenlessen. Er is bewezen dat mensen die veel buiten in een groene omgeving zijn, gelukkiger zijn en beter kunnen leren!

Onderwijs op maat
Onze leerlingen zijn gedurende de dag voortdurend bezig met taal, rekenen en andere vakken. Om de kinderen optimaal te laten profiteren van ons onderwijs, kijken we naar niveau en manier van leren. We maken groepjes waarin kinderen samen kunnen leren en werken, waarbij we voortdurend kijken naar het kind. Omdat we met twee- en driegroepencombinaties werken, kunnen we snel en makkelijk schakelen tussen niveaus en kunnen we zo werken dat ons onderwijs én de kinderen elkaar versterken! Op deze manier krijgen alle leerlingen de begeleiding die ze nodig hebben.
Deze begeleiding wordt uitgevoerd door de leerkracht en een aantal dagen in de week door de onderwijsassistent.

Zelfstandig werken
We leren de kinderen zelfstandig te werken. Al vanaf groep 1 zitten er in de verschillende taken  verplichte en vrije opdrachten. Door middel van een opbouw in zelfstandige taken krijgen kinderen meer en meer verantwoordelijkheid, leren ze plannen, samenwerken én zijn ze eigenaar van hun eigen leerproces. Dit alles onder begeleiding van de leerkracht, waarbij rekening gehouden wordt met de verschillen tussen leerlingen.